وبلاگ شرکت توسعه سیماتک ایرانیان

وبلاگ شرکت توسعه سیماتک ایرانیان

وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی و فشار ضعیف همچون:PLC سری های S7وS5 و کنترل دور موتورهای AC و DC، نرم راه اندازها، سرو موتور و سرو درایورها، HMI ، کنتاکتورها،و... در ایران میباشد.
وبلاگ شرکت توسعه سیماتک ایرانیان

وبلاگ شرکت توسعه سیماتک ایرانیان

وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی و فشار ضعیف همچون:PLC سری های S7وS5 و کنترل دور موتورهای AC و DC، نرم راه اندازها، سرو موتور و سرو درایورها، HMI ، کنتاکتورها،و... در ایران میباشد.

زیمنس تهران


زیمنس ، (به آلمانی: Siemens) شرکت خوشه‌ای آلمانی و چندملیتی است که در اکتبر سال ۱۸۴۷ توسط ورنر زیمنس (Werner Siemens) و یوهان گیورگ هالسکه (Johann Georg Halske)، که هر دو پیشینه مهندسی داشتند، در شهر برلین تاسیس شد.

در ابتدا اولین پروژه‌ای که این شرکت به انجام رساند طراحی و راه‌اندازی خط تلگرافی بین برلین و فرانکفورت بود. این پروژه و موفقیت ناشی از آن باعث بوجود آمدن فرصت‌های بعدی برای این شرکت نوپا شد و در سالهای بعدی خط تلگراف کلکته و لندن را راه‌اندازی نمود. این شروع راه پرافتخار و پرسود شرکت زیمنس است که در سال ۱۸۹۷ از نام ابتدایی خود یعنی شرکت سازندگی زیمنس و هالسکه (Bauanstalt von Siemens & Halske) به اس اند اچ (S&H) تغییر نام داد. شرکت زیمنس همزمان با تغییر نام خود در سال ۱۸۹۷ به صورت شرکتی با سهامی عام تبدیل شد.

شرکت سهامی عام زیمنس (Siemens AG) یکی از اولین شرکت‌های صنعتی اروپایی است که بصورت چندملیتی فعالیت می‌کند.

اولین مرحله تولید در خارج این شرکت در سال ۱۸۶۳ و با تولید کابل در شهر وولویچ (Woolwich) انگلستان بود. در سال ۱۸۸۲ نیز کارخانه بعدی تولید کابل در سانت پترزبورگ افتتاح گردید. در سال ۱۸۹۲ نیز برای اولین بار، مرکز مدیریتی خارج از کشور  زیمنس ، در توکیو ژاپن تاسیس شد. این شعبه بعدها در سال ۱۹۱۴ عامل سقوط دولت ژاپن شد. اتفاقی تاریخی که امروزه به نام رسوایی زیمنس نامیده می‌شود. در این سال، کشور ژاپن سعی به افزایش قدرت نظامی خود داشت و به همین دلیل به واردات محصولات نظامی از اروپا رو آورده بود. در این دوران مسولین نیروی دریایی ژاپن درقبال دریافت سود ۱۵ درصدی، برای شرکت زیمنس انحصاری ویژه در قراردادهای نظامی بوجود آوردند. در زمان شروع جنگ جهانی اول شرکت زیمنس در ۴۹ کشور، ۱۶۸ نمایندگی ایجاد کرده بود.

بعد از شکست آلمان در جنگ جهانی اول، این شرکت توانست در سال ۱۹۲۰ به زمان اوج خود بازگردد و یکی از ۵ شرکت برتر جهانی در زمینه محصولات الکتریکی شود. شرکت زیمنس  و هالسکه سهم تکنیکی بزرگی در مدرن‌سازی سیستم تلفن ایفا کرده و همچنین اولین سیستم تلفن بین قطاری را در سال ۱۹۲۳ برای راه آهن آلمان ایجاد کرد. در سال ۱۹۳۹، این شرکت با در خدمت داشتن ۱۸۷۰۰۰ کارمند، بزرگترین شرکت الکترونیکی جهان شناخته شد.

در طول زمان جنگ جهانی دوم نیز کارخانه‌های موجود به تولید محصولات نظامی ادامه داده و در بسیاری از کارخانه‌ها نیز همانند شرکت‌های دیگر آلمانی مثلفولکس واگن، از نیروهای کار اجباری استفاده شد. زیمنس در این زمان در کمپ معروف آشویتز و لوبین نیز به تولید محصول با استفاده از کارگران اجباری پرداخت. در زمان جنگ برلین، تمامی واحدهای تولیدی آن در اطراف این شهر به صورت تعلیق درآمد. بعد از اتمام جنگ، این شرکت توانست با دانش ویژه رئیس سابق آن یعنی هرمن زیمنس (Hermann Siemens)، روند کاری فوق‌العاده خود را بازسازی کند.

کسی که بیشترین نقش را در بازسازی زیمنس، پس از جنگ جهانی دوم ایفا کرد، نوه دیگر ورنر، ارنست زیمنس بود. هم او بود که در سال 1966شرکتی را که امروزه به عنوان زیمنس (AG) می شناسیم، تاسیس کرد و تا 1971 رهبری آن را به‌عهده داشت. مدیریت در دهه بعد برعهده برنهارد پلتنر بود و دهه بعد نیز هاسین هالسکه این مسئولیت را انجام داد. از سال 1992 که هانریش پیرر رهبری شرکت را بردوش گرفت، زیمنس تحول یافت و از یک شرکت متکی بر مشتریان عمومی در بازار به شرکتی که در بازار رقابت جهانی انتظارات سهامداران را برآورده می‌ساخت، تبدیل شد.

بعد از جنگ، بخش اداری زیمنس به بایرن آلمان در آلمان غربی منتقل شد و توانست در سال ۱۹۵۰، ۹۰ درصد از تولید خود در سال ۱۹۳۶ را بازسازی کند. این درحالی است که بسیاری از کارخانه‌های آن در آلمان شرقی و در اختیار شوروی سابق قرار داشت.

امروزه شرکت زیمنس در زمینه تولید تجهیزات مخابراتی و نورپردازی، لوازم خانگی، انواع قطار، تجهیزات تولید برق، سیستم‌های خودکارسازی، اتوماسیون صنعتی، تجهیزات پزشکی و سامانه‌های اعلام حریق فعالیت می‌کند.

عملیات شرکت زیمنس به چهار بخش اصلی انرژی، صنعتی، پزشکی و زیرساخت‌های شهری تقسیم می‌شود. هم‌اکنون شمار کارکنان  زیمنس بالغ بر ۳۶۰ هزار نفر می‌باشد، که در ۱۹۰ کشور جهان اشتغال دارند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ، آلمان قرار دارد.


انواع ماژول در S7-300  زیمنس تهران

برای استفاده از رک اضافی در اتوماسیون  زیمنس S7-300 خود ، مواردی را در اختیار کاربران  زیمنس تهران قرار داده است تا بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.

یکی از این موارد استفاده از ماژول رابط (Interface Module)می باشد، نمایندگی زیمنس تهران این ماژول ها را برای ایجاد ارتباط بین رک های اضافی طراحی کرده است که ارتباط الکتریکی و ارتباط دیتابیسی را ساپورت می کند.

اساس کار را به صورتی قرار داده است که در ارتباط ایجاد شده از طریق IM ، محل قرار گیری آن چه در رک های اضافی ایجاد شده و چه در رک های اصلی در موقعیت اسلات شماره ۳ می باشد.
نوع IM های به کار گرفته شده در ایجاد رک های اضافی را به طوری طراحی شده که کاربران اتوماسیون زیمنس تهران می توانند آن ها را به دو حالت زیر مورد استفاده قرار دهند.در این دو حالت، IM به صورت جفتی به کار می روند.

حالت اول : IM 360S (Send) در رک اصلی و IM 361R (Receive) در رک های اضافی( حداکثر ۳ رک اضافی) و همچنین روال کار اتوماسیون زیمنس

حالت دوم:

IM365 S-Rدر رک اصلی و IM365 S-R در رک های اضافی (فقط ۱ رک اضافی) می باشد.
،  زیمنس مورد دیگری که باید نظر گرفته شود و به آن توجه نموده، این مورد به طول کابل های که IM را به یکدیگر متصل می کند، مربوط می شود، به گونه ای که این کابل ها دارای طول معینی است . این طول ها از قرار زیر می باشد.

در حالت ۱ طول کابل می تواند ۱متر، ۵/۲ متر، ۵ متر یا ۱۰ متر باشد ، ولی درحالت ۲ کابل فقط ۱ متری است. همانطور که مشاهده کردید، طول کابل ها را بر اساس دو روشی که گفته شد، تعیین میشود .
به مورد دیگری که نیز باید توجه کرد در حالت اول رک های اضافی دستگاه های مورد استفاده، نیازی به منبع تغذیه جداگانه ندارند، اما اتوماسیون زیمنس تهران در حالت دیگر برای ارسال تغذیه از کابلهای گفته شده در بالا استفاده می کند.
، در استفاده از رک اضافی، ارتباط ها را برای کاربران اتوماسیون زیمنس تهران به این صورت تعریف کرده است که متصل شدن رک ها به وسیله IM و به شیوه Daisy Chain انجام می شود.

در این حالت، هر یک از IM دارای دو پورت مجزا می باشد، به این صورت که در رک اضافی ایجاد شده، یکی از پورت ها به رک قبل از خود و پورت دوم به رک بعد از خود وصل می شوند.در ادامه کار ملاحظه می شود که بعد از اتصال رک اصلی و رک اضافی، ارتباط ها به صورت اتوماتیک بر قرار می شود و نیاز است که ماژول های مرتبط را نیز اضافه کنیم.

سافت استارتر زیمنس

سافت استارتر زیمنس راه انداز نرم موتور یا سافت استارتر زیمنس SOFT STARTER چیست؟
استاندارد
سافت استارتر زیمنس همانطور که از نامش پیداست وسیله ای است جهت راه اندازی الکتروموتورها بصورت نرم و تدریجی با سافت استارتر زیمنس نمی توان همه موتورها را راه اندازی کرد چون موتورها تنوع زیادی دارند و سافت استارتر زیمنس برای گونه خاصی از آنها مناسب است این موتورها درصنعت به موتورهای سه فاز القائی یا قفس سنجابی معروفند . مامی توانیم موتور سه فاز را مستقیما به برق سه فاز زده و راه اندازی کنیم. به این روش راه اندازی، راه اندازی مستقیم یا Online Direct و یا DOL می گویند اگر شما مستقیم موتور را به برق سه فاز وصل کنید هیچ کنترلی در راه اندازی آن نخواهید داشت. در حالیکه سافت استارتر زیمنس به شما امکان کنترل پریود راه اندازی را می دهد در خیلی از اوقات ما نیازی به اعمال نظارت و کنترل در راه اندازی موتور نداریم مثلا در خیلی ازکاربردهای با موتورهای توان پایین اما هنوز موارد زیادی هم وجود دارندکه باید راه اندازی با کنترلهای مناسب صورت بگیرد باید توجه کنیم که هنگام راه اندازی یک موتور سه فاز یک سری اتفاقات الکترویکی و مکانیکی رخ میدهد که متفاوت از حالت کار دائم موتور پس از راه اندازی است مثلا در هنگام راه اندازی موتور جریان خیلی بیشتری نسبت به حالت دائم آن از شبکه می کشد اگر موتور کوچک باشد اشکال خاصی ایجاد نمی شود ولی اگر موتور بزرگ باشد ممکن است، این جریان زیاد را برق کارخانه نتواند براحتی تأمین کند مثل کشیدن جریان ناگهانی زیاد از برق کارخانه ممکن است باعث افت ولتاژ لحظه ای شده و در کار سایر تجهیزات برقی و الکترونیکی اختلال ایجاد شود .
پس راه انداز نرم موتور وسیله ای است که جریان راه اندازی موتور را کاهش می دهد در واقع ما با تنظیم سافت استارتر زیمنس جریان راه اندازی موتور را به میزان مورد نیاز محدود می کنیم واجازه کشیدن جریان های زیاد را از برق کارخانه به موتور نمی دهیم
یکی از قابلیتهای اصلی راه انداز نرم موتور محدود کردن جریان راه اندازی است ولی هنوز راه انداز نرم قابلیتهای دیگری نیز دارد .

سافت استارتر زیمنس مفهوم “نرم” در راه انداز نرم موتور چیست؟

مفهوم “نرم” به ویژگیهای متفاوتی دلالت می کند مثلا نرم به این معناست که جلوی تنشهای الکتریکی و مکانیکی گرفته میشود . ازسوی دیگر نرم به این معناست که موتور تدریجا” دور میگرد و به دور اسمی خود می رسد. به صورت طبیعی مدت زمان راه اندازی در هنگام استفاده از سافت استارتر زیمنس بیشتر از حالت اتصال مستقیم موتور به شبکه است . به عبارت دیگر سافت استارتر زیمنس جلوی فشارهای وارده به موتور را در هنگام راه اندازی می گیرد
یک مثال : حتما گاهی اوقات در خیابان بعضی جوانها را در هنگام Take off دیده اید و فشار زیادی که به لاستیکها و موتور وارد میشود را حس کرده اید وقتی موتور را مستقیما به برق وصل می کنیم شرایط راه اندازی شباهت به Take off ناگهانی اتوموبیل دارد بدیهی است که شما اتومبیل خود را به این صورت راه اندازی نمی کنید بلکه با کنترل مناسب سرعت خودرو را بتدریج افزایش می دهیدو آنرا به سرعت مطلوب می رسانید . به این ترتیب عمر مفید موتور واتصالات وکوپلینگهای مکانیکی و بار کاهش پیدا میکند چون راه اندازی تحت تنش هم به برق کارخانه فشار می آورد و هم به لحاظ مکانیکی به اجزای چرخنده فشار می آورد و استهلاک آنها را بالا می برد می توانیم بگوئیم که راه انداز نرم موتور وسیله ای است جهت راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز بصورت کنترل شده راه انداز نرم موتور خواص های دیگری هم داردبسته به مشخصات طراحی و کاربرد،سافت استارتر زیمنس متنوع بوده و قابلیتهای دیگری علاوه بر قابلیت اصلی خود دارند .
سافت استارتر زیمنس ها علاوه بر تفاوت درروشهای مختلفی که برای راه اندازی اعمال می کنند. در میزانی که موتور و خود را حفاظت می کنند هم تفاوت دارند مثلا یک راه انداز نرم موتور پشرفته می تواند به طور کامل موتور را در مقابل هر نوع خطا
حفاظت کند .
سافت استارتر زیمنس کارهائی از قبیل بی متال و کنترل فاز و……. را نیز انجام می دهدو حفاظت های بیشتری را نیز می تواند اعمال کند