وبلاگ شرکت توسعه سیماتک ایرانیان

وبلاگ شرکت توسعه سیماتک ایرانیان

وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی و فشار ضعیف همچون:PLC سری های S7وS5 و کنترل دور موتورهای AC و DC، نرم راه اندازها، سرو موتور و سرو درایورها، HMI ، کنتاکتورها،و... در ایران میباشد.
وبلاگ شرکت توسعه سیماتک ایرانیان

وبلاگ شرکت توسعه سیماتک ایرانیان

وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی و فشار ضعیف همچون:PLC سری های S7وS5 و کنترل دور موتورهای AC و DC، نرم راه اندازها، سرو موتور و سرو درایورها، HMI ، کنتاکتورها،و... در ایران میباشد.

ابزار دقیق زیمنس siemens

ابزار دقیق زیمنس siemens  رشته جدیدی است که امروزه جای خود را در میان رشتهای دیگر در صنایع ایران باز می کند.

ابزار دقیق از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است که عبارتد از :

۱.اندازگیری ابزار دقیق زیمنس siemens

۲.کنترل ابزار دقیق زیمنس siemens

۳. محرکها(ادوات خروجی) ابزار دقیق زیمنس siemens

این سه مجموعه در کنار یکدیگر مکمل یک سیستمی به نام سیستمهای کنترل اتوماتیک می باشند که این سیستم کنترل اتوماتیک وظیفه انجام کنترل فرایندی را در یک مجموعه عملیاتی بر عهده دارد .

۱.اندازه گیرهای ابزار دقیق زیمنس siemens

قسمت اندازه گیر مقدار واقعی عنصر مورد نظر را اندازه گیری می کند.پارامترهای مختلفی در صنایع برای کنترل اندازه گیری می شود مهمترین پارامترهایی که در صنعت برای کنترل اندازه گیری می شوند عبارتند از :

اندازه گیری فشار measuroment of the pressure
اندازه گیری جریانات سیالات measuroment of the flow
اندازه گیری درجه حرارت measuroment of the temprature
اندازه گیری ارتفاع مایعات measuroment of the level

علاوه بر این پارامترهایی که در بالا ذکر شد عوامل دیگری برای اندازه گیری و کنترل وجود دارند و مهم هستند اما بعلت استفاده محدودتر از این پارامترها فقط به بیان نام آنها اکتفا می شود و در ادامه اگر فرصتی بود توضیحاتی در مورد آنها داده می شود این پارامترها عبارتند از :

انازه گیری سرعت ـ اندازه گیری لرزش ـ آشکار سازهای دود و شعله ـ دستگاههای آنالایزر

۲.کنترل کننده ها ابزار دقیق زیمنس siemens

قسمت دوم ابزار دقیق زیمنس siemens بخش کنترل می باشد در ابتدای شروع صنعت که کنترل بصورت امروزی نبود کنترل بوسیله عوامل انسانی انجام می شد سپس با پیشرفت علم سیستم کنترل اتوماتیک با بوجود آمدن ادوات نیوماتیکی (بادی) وارد مرحله جدیدی شد. ابزار دقیق زیمنس siemens بعد از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارتهای الکترونیکی برای کنترل آغاز شد با بوجود آمدن این قطعات کنترلی استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کمتر می شد.در ادامه پیشرفت علم کامپوترهای صنعتی با نام plc وارد صنعت شدند بوسیله این plc ها واحدها به آسانی کنترل می شدند وتغییرات نیز به آسانی در واحدها انجام می گرفت

امروزه کنترل کنندهای جدید تری بنام DCS (سیستم کنترل کننده توزیع پذیر) و کنترل کننده های فازی وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی بر عهده دارند.

۳.محرکها (ادوات خروجی) ابزار دقیق زیمنس siemens

محرکها ادواتی هستند که سیگنال خروجی را از قسمت کنترل کننده می گیرد و متناسب با این سیگنالها عمل می کند. از عمده ادوات خروجی می توان به شیرهای کنترل و الکتروموتورها اشاره کرد. این ادوات با عملکرد خود باعث کنترل پارامترهای اندازه گیری شده در مقدار مطلوب و مورد نظر می شوند . این ادوات گستره تنوعی زیادی دارند.

تنظیمات سافت استارتر زیمنس siemens

در ادامه این مطلب فایلهای تنظیمات سافت استارتر پر مصرف زیمنس سری خانواده SIRIUS 3RW30 / 3RW40 قرار داده شده است. با توجه به نیاز مشتریان گرامی کاتالوگ زیمنس و راهنمای تنظیمات سافت استارتر  پر مصرف را در سایت قرار دادیم.

انجام تنظیمات سافت استارتر  می تواند با تنظیم کردن پتانسیومترها، تغییر دیپ سوئیچها، استفاده از یک صفحه کلید، و وسایلی مشابه انجام شود.

1- شیب (ramp) استارت تنظیمات سافت استارتر

شیب استارت مقدار زمانی است که تنظیمات سافت استارتر ولتاژ را از یک (مقدار اولیه) افزایش داده تا به ولتاژ کامل خود برسد. زمان صعود(رمپ) نباید خیلی طولانی باشد، چونکه باعث افزایش دمای غیر ضروری شده و خطر عمل کردن رله های اضافه بار و از مدار خارج شدن موتور را افزایش می دهد.

اگر الکتروموتور و یا موتور القایی در زمان راه اندازی بدون بار باشد موتور احتمالا نیاز به تنظیم زمان صعود استارت کوتاهتری داشته باشد و اگر موتور به میزان زیادی بارگزاری شده باشد. زمان صعود در هنگام استارت احتمالا طولانی تر خواهد شد.

 2 – شیب (ramp) توقف تنظیمات تنظیمات سافت استارتر

شیب (رمپ) توقف هنگامی استفاده می شود که توقف نرم موتور مورد نیاز باشد.، برای مثال در یک پمپ یا نوار نقاله. شیب توقف مقدار زمانی است که الکتروموتور از ولتاژ کامل به ولتاژ صفر یا مقدار اولیه می رسد. اگر زمان شیب (رمپ) در مقدار صفر تنظیم شود توقف همانند یک توقف مستقیم و بی وقفه انجام می شود.

شکل 1- دیاگرامی که شیب راه اندازی، شیب توقف و ولتاژ اولیه را نشان می دهد.

3- ولتاژ اولیه تنظیمات تنظیمات سافت استارتر

بعضی اوقات ولتاژ یا گشتاور پیاده نامیده می شود، این نقطه ای است که تنظیمات سافت استارتر شیبهای توقف یا استارت را شروع می کند. گشتاور موتور متناسب با مربع کاهش ولتاژ کاهش می یابد و اگر ولتاژ به مقدار خیلی مثلا 20% ولتاژ نامی تنظیم شود، گشتاور راه اندازی فقط 0.22 = 0.04 = 4 %می شود. واز ابتدای کار موتور راه اندازی نخواهد شد.

از اینرو خیلی مهم است سطح ولتاژی را بیابیم که به قدر کافی زیاد باشد تا موتور بتواند مستقیما تیک اف کند تا از گرمایش غیر ضروری آن جلوگیری شود.

4- محدودیت جریان تنظیمات تنظیمات سافت استارتر

محدودیت جریان می تواند در جاهایی استفاده شود که جریان راه اندازی محدود شده مورد نیاز باشد، یا در راه اندازی هایی مخصوص کارهای سنگین و هنگامی که دستیابی به استارت خوب و تمام عیار با تنظیم کردن ولتاژ اولیه و رمپ استارت به تنهایی ممکن نباشد.

در این حالت هنگامی که جریان به مقدار محدود شده خود برسد تنظیمات سافت استارتر موقتا افزایش دادن ولتاژ را متوقف می کند تا جریان افت کرده و به زیر محدوده حداکثر تنظیم شده برسد. سپس شروع به افزایش ولتاژ تا رسیدن به مقدار نهایی آن می کند. توجه کنید که این ویژگی در تمامی سافت استارترها موجود نیست!

شکل 2 – عملکرد محدودیت جریان در استفاده از تنظیمات سافت استارتر

5- ولتاژ Step down تنظیمات تنظیمات سافت استارتر

ولتاژ Step down نوع خاصی از رمپ توقف را ارائه می کند. مقدور است ولتاژ را به گونه ای تنظیم کنید و آن را در سطح ولتاژ کمی قرار دهید که سرعت موتور با دریافت فرمان توقف شروع به کاهش ناگهانی کند.

برای موتورهایی که به مقدار کمی بارگزاری شده اند سرعت تا رسیدن ولتاژ موتور به مقدار خیلی کم، کاهش نخواهد یافت. اما استفاده از عملکرد ولتاژ Step down می تواند این پدیده را حذف کرده و به طور ویژه در توقف پمپها مفید می باشد.

شکل 3 – شکل موجی که عملکرد ولتاژ Step down یک تنظیمات سافت استارتر را نشان می دهد.

همانطور که در شکل بالا ملاحظه می شود برای توقف سریعتر موتور ولتاژ آن را به 50% ولتاژ نامی تقلیل داده و سپس با رمپ توقف به 30% رسیده است در صورت شروع توقف با 100% ولتاژ نامی در پایان شیب توقف به 80% می رسید که تغییر محسوسی در سرعت موتور ملاحظه نمی شد.

6- اندازه نامی موتور قابل تنظیم تنظیمات تنظیمات سافت استارتر

جریان نامی قابل تنظیم موتور اجازه می دهد جریان نامی موتور بر روی تنظیمات سافت استارتر را برای موتور مورد استفاده تنظیم کنیم. این تنظیمات ممکن است همچنین مقادیر دیگر را تحت تاثیر قرار دهد، مانند سطح trip رله های اضافه بار الکترونیکی، عملکرد میزان محدودیت جریان و غیره.

مزایای استفاده از سافت استارتر زیمنس siemens

انواع سافت استارتر زیمنس siemens، به صورت آنالوگ و دیجیتال در رنج های مختلف ارائه می گردد. سافت استارتر زیمنس  siemens SIRIUS 3RW سری خانواده سافت استارتر siemens . اطلاعات کامل سری خانوده 3RW40 و 3RW30 زیمنس به صورت کامل در سایت توسعه سیماتک ایرانیان قرار داده شده است . می توانید با زدن منوی سافت استارتر siemens مشخصات کامل این قطعات را به فارسی مطالعه کنید .

سافت استارتر زیمنس siemens چیست؟

اگر با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشیم از اسم آن معلوم هست که سافت استارتر زیمنس siemens (soft starter) به معنی چیزی هست که استارت را نرم انجام میدهد و سافت استارت siemens  (soft start) به معنی راه اندازی نرم است، بنابراین ما با وصل کردن این دستگاه  به الکتروموتور می توانیم الکتروموتور را به صورت نرم راه اندازی بکنیم.

همانطور که می دانید الکتروموتور در سایز های بزرگتر را نمی توان به صورت مستقیم راه اندازی کرد چونکه با جریان راه اندازی ۴ الی ۱۰ برابر جریان نامی مواجه خواهیم شد پس می آییم از روش هایی مثل ستاره مثلث ، سافت استارتر و درایو صنعتی (اینورتر) استفاده می کنیم.

مزایای استفاده از سافت استارتر زیمنس siemens

نکته اصلی اینجاست که ما فقط در مواردی که میخواهیم الکتروموتورمان به صورت نرم راه اندازی شود می توانیم از سافت استارتر زیمنس siemens استفاده کنیم و نمی توانیم سرعت الکتروموتور را با استفاده از این وسیله  تغییر دهیم. تغییراتی که از طریق سافت استارتر زیمنس siemens می شود انجام داد: کم کردن ولتاژ در لحظه راه اندازی – تغییر زمان استارت و استپ – کم کردن ولتاژ راه اندازی و تنظیم مقدار حفاظت بار و یک سری تنظیمات دیگر که بسته به نوع سافت استارتر زیمنس دارد که اگر بخواهیم قدرت و گشتاور موتور را تغییر دهیم و سرعت موتور را کاهش یا افزایش دهیم و المان های بیشتری نیاز داشتیم از اینورتر جهت راه اندازی الکترو موتور استفاده می کنیم.

تفاوت سافت استارتر با اینورتر

سافت استارتر زیمنس همانطور که از نامش پیداست تنها در هنگام راه اندازی یک الکتروموتور کاربرد دارد. الکتروموتورها به دلیل کشیدن جریان 6 تا 8 برابر جریان نامی در هنگام راه اندازی صدمات زیادی می بینند بطوریکه عمده استهلاک الکتروموتورها در هنگام راه اندازی می باشد. بوسیله سافت استارتر زیمنس راه اندازی از طریق افزایش کنترل شده فرکانس یا ولتاژ انجام می گیرد و با این کار Energy Saving نیز صورت می گیرد.
اینورتر محدود به زمان راه اندازی نمی باشد و در هر لحظه می توان بوسیله سیگنالهای کنترلی که معمولا 4~20 mA می باشد سرعت الکتروموتور را کنترل نمود و می تواند بعنوان Soft Starter نیز استفاده شود.اینورتر قابلیت های بسیار زیادی دارد از قبیل : راه اندازی نرم موتور، چپگرد راستگرد کردن موتور وتغییر دور موتور را داراست.البته قیمت بالاتری نیز دارد. حال آنکه سافت استارتر زیمنس فقط برای راه اندازی نرم موتور استفاده میشه.
پس می توان سافت استارتر زیمنس و اینورتر را بر اساس مشخصات به این صورت دسته بندی کرد
الف-راه اندازنرم:
1-سافت استارتر زیمنس راه اندازنرم درصنعت برای راه اندازی الکتروموتوربکارمیرودودراین حالت بیشترین جریان راه اندازی حدود 2.5 برابرجریان حالت عادی موتوراست محنی راه اندازی با یک شیب مناسب وقابل انتخاب است.

2-سافت استارتر زیمنس درراه اندازنرم ازکلیدهای استاتیکی(SSR)استفاده میشودکه درتوانهای پایین ازترایاک ودرتوانهای بالا ازیک جفت تایستوربصورت معکوس وموازی استفاده میشود

3-سافت استارتر زیمنس درراه اندازنرم تغییرولتاژوجوددارد ودرواقع با کنترل ولتاژسینوسی ورودی درهردونیم سیکل مثبت ومنفی ولتاژخروجی باهمان فرکانس ورودی میشود.

4-سافت استارتر زیمنس ارراه اندازنرم میشود بعنوان کنترل دورهم استفاده کرد ولی درصنعت استفاده نمیشود،،اما(دیمر،،کنترل نورلامپ،،کنترل دورپنکه،،،)یک راه اندازنرم تک فازاست که بعنوان کنترل دور استاتیکی استفاده میشود

5-سافت استارتر زیمنس ازیک راه اندازنرم میشود تعدادزیادی موتوررابا ایجادیک مدارفرمان مناسب راه اندازی کردمثلا تعداد10 ددستگاه موتوریا بیشتررامیشودبایک راه اندازنرم روشن کرد.

6-سافت استارتر زیمنس درراه اندازنرم امکان افزایش دورموتوربیشترازدورنامی وجودندارد

7-سافت استارتر زیمنس مدارستاره مثلث یا همان مداردوضرب هم یک راه اندازنرم است اما بصورت کنتاکتوری وبیشترین جریان راه انداز حدود چهاربرابراست است ومنحنی راه اندازبصورت جهشی میباشدوغیرقابل انتخاب.

«کلیدهای استاتیکی یاهمان SSR درجریانهای مختلف دربازاروجوددارد»
ب-سافت استارتر زیمنس اینورتریاکنترل دور

1-سافت استارتر زیمنس راه اندازی الکتروموتوربابیشترین جریان راه اندازی حدود جریان عادی موتور بایک منحنی تقریباخطی قابل انتخاب

2- سافت استارتر زیمنس اینورتربهترین راه اندازنرم موتوراست ولی باقیمتی بیش ازچهاربرابرراه اندازنرم یاهمان سافت استارتر زیمنس است

3- سافت استارتر زیمنس درصنعت ازاینوریاکنترل دور بطورعموم برای موتورهایی که کنترل سرغت لازمست استفاده میشود

4- سافت استارتر زیمنس تغیرات دورموتوردراینورتربا تغییرفرکانس ایجادمیشودلذا امکان افرایش فرکانس خروجی تا چندین برابرفرکانس ورودی وجوددارد

5- سافت استارتر زیمنس دراستفاده ازکنترل دور امکان افزایش دورموتوربیشترازدورنامی وجودداردباافزایش فرکانس ولتاژ خروجی دور موتورافرایش می یابد

(باافزایش دورموتوربیشترازدورنامی دراین حالت کاهش گشتاورایجادمیشود)
6- سافت استارتر زیمنس بطورمعمول دراینورتورها ازنرانزیستورهای IGBT درقدرت های بالااستفاده میشود ودرقدرت های پایین ازترانزیستورهای MOSFET قدرت هم استفاده میشود

لوگو زیمنس

معرفی لوگو زیمنس

لوگو زیمنس یا همان مینی plc های زیمنس که با نام تجاری LOGO تولید می شود در صنعت اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون خانگی کاربرد فراوانی دارد،این مینی plc ها برای کارهای کنترلی کوچک بسیار مناسب می باشد .در زیر تعدادی از پروژه هایی که با این مینی پی ال سی اجرا و قابل اجرا هست را آورده ایم .

  1. راه اندازی الکتروموتور سه فاز لحظه ای از یک محل با لوگو زیمنس
  2. راه اندازی الکتروموتور سه فاز  دائم از یک محل
  3. راه اندازی الکتروموتور سه فاز لحظه ای  و دائم از یک محل
  4. راه اندازی الکتروموتور سه فاز لحظه ای  و دائم از دو محل
  5. چپگرد و راستگرد دائم از یک محل
  6. چپگرد و راستگرد لحظه ای و دائم از یک محل
  7. چپگرد و راستگرد لحظه ای و دائم از دو محل
  8. چپگرد و راستگرد سریع با لوگو زیمنس
  9. مدار یکی پس از دیگری با دو موتور
  10. مدار یکی پس از دیگری اتوماتیک با سه موتور
  11. مدار یکی به جای دیگری
  12. مدار یکی به جای دیگری اتوماتیک
  13. چپکرد و راستگرد با استراحت در یک طرف(کوره)
  14. چپکرد و راستگرد با استراحت در دو طرف(کوره)
  15. مدار ستاره مثلث
  16. چپکرد و راستگرد ستاره مثلث
  17. مدار ستاره مثلث اتوماتیک
  18. چپکرد و راستگرد ستاره مثلث اتوماتیک
  19. مدار پرس
  20. مدار گیوتین
  21. مدار روشنایی باغچه ای
  22. چپکرد و راستگرد یکی پس از دیگری
  23. مدار دالاندر
  24. و …

 

مشخصات لوگو زیمنس

.شرکت زیمنس در سال های اولیه تاسیس خط تولید پی ال سی سری جدید خود، پی ال سی با تعداد وردی و خروجی محدود که صرفاً جهت عملیات های اجرایی اتوماسیون صنعتی زیمنس اقدام نمود.این پی ال سی که تا کنون تکنولوژی های گسترده ای را پشت سر گذاشته است توانسته با قبا خود د عرصه اتوماسیون صنعتی پیشرو باشد. لوگو زیمنس ورژن 8 زیمنس جدید ترین نوع لوگو زیمنس میباشد که تعداد و ورودی و خروجی آن و همچنین ظاهرو کارکرد آن به گونه ای است که کاربر زیمنس دسترسی کامل به تمام قسمت های آن را داشته باشد.

در خانواده اتوماسیون صنعتی زیمنس، لوگو زیمنس کوچکترین عضو این خانواده است.

در این نوع پی ال سی زیمنس ماژول های ورودی و خروجی و آنالوگ و دیجیتال جمعاً 24 ورودی و 16 خروجی را ساپورت می کند.